יום שני, 12 באוגוסט 2013

מתנות ללידה- מבגדי תינוקות ועד שובר לבייבי לאב

כשחברה טובה או מישהי מהמשפחה יולדת, הדבר הראשון הוא לשמוח בשמחתה. חיים חדשים מגיעים לאוויר העולם והיא אחראית עליהם. אך לאחר שהאושר האופף אתכם קצת יורד, עולה במוחכם המחשבה שעכשיו הגיע הזמן לקנות לה מתנה לכבוד הלידה.

 

שתי הקטגוריות של מתנות ללידה


אם זה בזמן ההיריון או אם זה לאחר הלידה, אם זה במסיבת טרום לידה או אפילו בביקור בבית חולים, גם אם נראה לכם שלא- היולדת מחכה מאוד למתנות אותן תקנו לה. המתנות מתחלקות לשתי קטגוריות. הקטגוריה הראשונה כוללת מתנות ללידה עבור היולדת עצמה, כאלה בהן היא תוכל להשתמש בעצמה במהלך הלידה או אפילו לאחריה. מתנות מסוג זה יכולות להיות בגדי היריון עבור היולדת, או אפילו בגדים אותם תלבש בסוף התקופה.

קרמים לטיפוח ולגוף יכולה להיות אפשרות טובה נוספת וכמוה גם מצעים למיטה, כאלה שבשעות השינה הבודדות להן תזכה האם, היא תוכל להתענג עליהם. הקטגוריה השנייה ולמען האמת הפופולרית יותר, היא מתנות לרך הנולד. מתנות כאלה יכולות להיות שפע של בובות פרווה רכות אותן יהיה ניתן לשים לילד במיטתו ואיתם הוא יוכל לשחק וללטף, כמובן בדגש על כך שלא יהיה בהם חלק מסוכן דוגמת פלסטיק למשל. אפשרות נפוצה היא בגדי תינוקות. זה יכולה להיות חולצה, יכול להיות מכנס, חליפה, פיג'מה, סוודר, כובע צמר שסרגו לו במיוחד ולמעשה כל בגד שעולה לכם לראש. הצבעים השולטים בבגדי תינוקות הם ורוד לבת וכחול לבן, וכנראה שאלו הצבעים שימשיכו לשלוט עד אשר מישהו ישבור את תקרת הזכוכית הזו.

 

האופציה המעניינת- שובר לבייבי לאב


אך ישנה אפשרות מעניינת נוספת של מתנה שניתן להעניק לרגל הלידה. אם אתם מתלבטים ונעים על הציר שבין מתנה לאם או מתנה לילד, ואתם לא בטוחים אם האם תיעלב שמביאים מתנות לתינוק או דווקא תיפגע שמעניקים לה חפצים בשבילה במקום לילדה, שובר לבייבי לאב יכול להיות פתרון מצוין. במסגרת השובר יעמדו בפני האם שפע של אפשרויות למתנות עבורה ועבור הילד, מהם תוכל לבחור את הדבר המתאים לה ביותר באותו הרגע- אם זה לשימושה האיש ואם זה לשימושו של התינוק.

יום שלישי, 2 ביולי 2013

פינוקים המתאימים להורים טריים ולתינוקות

הורים אשר זה עתה חוו לידה של תינוק חדש זקוקים מדי פעם למנוחה. למרות הרצון המובן להיות קרוב אל הילד, המנוחה עוזרת לכל בני המשפחה ועוזרת להטעין את המצברים. מנוחה היא לא רק חוויה נוחה ומרעננת, אלא גם המלצה בריאותית. כל רופא משפחה ממליץ להורים טריים לשבור מדי פעם את השגרה, לצאת לחופשה או להתפנק באחת מבין האטרקציות הפזורות בארץ. אך כיצד עושים זאת מבלי לפגוע בתינוק, או מבלי להזדקק לימי חופש יקרים מהעבודה?

לא חייבים לנסוע לחו"ל כדי לטייל במקומות חדשים


האפשרות האידיאלית עבור הורים המעוניינים בפינוק לא שגרתי הוא הזמנת סיורי סגווי בירושלים. העיר העתיקה מצליחה להפתיע בכל פעם מחדש גם את הישראלים הוותיקים ביותר, אשר שמחים לגלות סמטאות חדשות, מרכזי קניות ואתרי תרבות היסטוריים. סיורי סגווי בירושלים מתבצעים לכל אורכה ורוחבה של העיר. המדריכים של סיורי סגווי בירושלים הם אנשי מקצוע מיומנים, אשר יודעים כיצד לשמור על כללי הבטיחות עבור מטיילים בכל הגילאים.

הכירו את הפינוק הבא של התינוק שלכם


מלבד סיורי סגווי בירושלים, אפשרות נוספת העומדת לרשותם של הורים צעירים ומותשים היא הזמנת עיסוי לתינוקות. ישנם יתרונות רבים לתהליך עיסוי לתינוקות, כגון המרצת הדם, פעילות ספורטיבית, הרגעת שרירים ועוד. עיסוי לתינוקות תלוי במידה רבה באווירה הנכונה ובהכשרה של המעסה. קיימים כמובן מספר הבדלים משמעותיים בין עיסוי לתינוקות לבין עיסוי למבוגרים, אך בסופו של דבר התוצאה דומה. העיסוי מרגיע את התינוקות, מאפשר להורים מעט מנוחה ומציע אטרקציה ייחודית גם לגיל הרך. חשוב לברר לגבי עיסוי מן הסוג הזה מול גורמים מוכרים ומנוסים, לקבל הצעת מחיר ולהקדיש לפחות יום אחד לעיסוי מפנק ואיכותי.

יום שני, 27 במאי 2013

ילדים זה לא משחק ילדים - מה הן הרטבות לילה ומה הן הגורמים לכך?

הרטבות לילה הן מקרים בהם הילד אינו שולט במתן השתן בלילה ומרטיב את מיטתו בזמן השינה. אצל ילדים אשר מצויים בשלב הגמילה מחיתולים הרטבות לילה הן תופעה רגילה, אולם לעיתים הרטבות לילה יכולות להפיע גם בגילאים מבוגרים יותר. אם כן, מה הן הסיבות לכך?
  • ייצור מוגבר של שתן במהלך הלילה: אצל 40% מן הילדים תופעה של יצור שתן מוגבר בלילה נגרמת בעקבות חוסר יחסי בהפרשת הורמון נוגד השתנה, האחראי על משק המים בגוף. 
  • הפרעה ביקיצה: ליקוי במנגנון היקיצה והפרעה ביכולת להתעורר כאשר השלפוחית מלאה יכולים להביא לתופעה של הרטבת לילה.
  • ליקויים בתפקוד של השלפוחית: במקרים בהם יש ליקוי בתפקוד השלפוחית הילדים לרוב יתנו שתן רב במהלך היום עקב חוסר היכולת להתאפק, ויסבלו מתופעה של הרטבה גם ביום וגם בלילה.
  • בעיות פסיכולוגיות: לעיתים גורמים חדשים הנכנסים לחייו של הילד גורמים לו לרגרסיה ולהרטבה בלילה, אך מקרים אלו נדירים.

כיצד ניתן לטפל במקרים של הרטבות לילה?

הטיפול במקרים של הרטבות לילה משתנה על פי סיבת ההרטבה. מאחר וישנם מקרים רבים שלהרטבות לילה על הטיפול להתבצע בשני דרכים עיקריות:
  • באם ההרטבה נעשית עקב סיבות אורגניות ותחלואות כגון זיהום בדרכי השתן, תפקוד לקוי של הכליות, בעיות נוירולוגיות העשויות להשפיע על שליטה על סוגרים או אף בעיה בהפרשת ההורמון נוגד השתנה, יש להעניק טיפול רפואי מותאם לבעיה ולסמפטומים שלה.
  • באם ההרטבה נובעת מגורמים אחרים, יש להפנות את הילד להמשך בירור פסיכולוגי ורפואי ולהתאים את הטיפול בהתאם לבעיה.

מה הם היתרונות בעיסוי תינוקות?


בניגוד לעיסוי מבוגרים הבא על מנת להפיג מתחים ולשחרר לחצים, עיסוי תינוקות הוא דרך חיים אשר מטרתה להשפיע על הקרבה, ההכרה, התקשורת והביטחון של התינוק. עיסוי תינוקות הוא הרבה יותר מרצף של תנועות, ומטרתו לגרום לתינוק להבין כי הוא מוערך על ידי משפחתו. לעיסוי תינוקות שלל יתרונות:
•    עיסוי תינוקות מקנה תחושה של ביטחון לתינוק.
•    עיסוי תינוקות תורם לחיזוק הקשר בין ההורים לתינוק, בעיקר במשפחות מאמצות.
•    עיסוי תינוקות מפתח את היכולת להעמיק את הקשר עם התינוק.
•    העיסוי מחזר ומפתח את המערכות השונות בגופו של התינוק.
•    העיסוי הוא זמן איכות נטו של ההורה עם התינוק.
•    העיסוי מפתח את ההקשבה וההבנה של השפה הבלתי מילולית בין התינוק למשפחתו.
•    עיסוי תינוקות תורם רבות לילדים אשר נולדו פגים ואף לתינוקות בעל צרכים מיוחדים.

עסוי תינוקות, כיצד מתחילים?


המגע היא השפה הראשונה אשר התינוק מכיר עוד מרחם אימו. מגע זה מחזק את הקשר בין האם או האב לרך הנולד ומאפשר לתינוק תחושת ביטחון בהוריו. עיסוי תינוקות תורם מאוד להתפתחות התינוק, ולכן יש להקפיד לעשות זאת בצורה נכונה.

 ראשית, עליכם להתמקם במקום נעים ונוח, מומלץ על מזרן על גבי הרצפה. שנית, נדאג לסלק את כל הגירויים החיצוניים שעשויים להפריע כמו טלפונים, טלויזיה, רעש, אור חזק ועוד. חשוב מאוד לדאוג לתחושה נעימה בחדר ולחממו או לקררו בהתאם למזג האוויר. חשוב לדעת כי עיסוי תינוקות נעשה רק בשמן צמחי איכותי בכבישה קרה כמו שמן שקדים. אין להשתמש בשמנים ארומטיים. כעת כשאנו מוכנים לעיסוי ניקח נשימה עמוקה, נאסוף את כל האהבה ורגשות החום מאצלנו ונעניק אותם לתינוק באמצעות המגע בגופו. על העיסוי להיות עדין ונעים לתינוק, ניתן לחוש זאת על פי ההתנהגות והבעות הפנים שלו. נמקד את העיסוי באיזורי הבטן, הגפיים והגב, ונהנה מזמן האיכות עם הילד. 

יום שני, 13 במאי 2013

שחיית פעוטות

בשעה טובה ילדת וחזרת לעבודה לאחר חופשת הלידה. התינוק גדל והוא כבר בן 4-5 חודשים. על פי המלצת חברותיך רשמת את התינוק לקורס שחיית תינוקות. הקורס מתבצע בבריכה מחוממת על ידי מדריכה בוגרת בית ספר לספורט עם הסמכה לשחיית תינוקות.

בבריכות רבות בארץ נפתחו חוגי שחייה לפעוטות. שחיית פעוטות מתאימה החל מ- 3-4 חודשים. הבריכה צריכה להיות מחוממת והאווירה עוזרת להתפתחותו של התינוק. תינוקות אוהבים מים עוד מהיותם ברחם אימם. תינוקות עם פחד ממים נובע בעיקר אם הם עברו טראומה אם מים חדרו לעיניהם ולמערכת הנשימה בזמן הרחצה ודרך אחת להפחית את הפחד הוא חוג שחייה.
כל המדריכים הם בוגרי בית ספר לספורט ובעלי תעודת הסמכה לעבוד עם פעוטות. שחייה פעוטות משפיעה גורמי הצמיחה של התינוק והחוג מחזק את ביטחונו העצמי של התינוק.
אחת הדרכים לשיפור מערכות הנשימה של התינוק ושיווי משקלו היא הפעלת הגפיים. השחייה מפעילה את ארבעת הגפיים והיא גורם מספר אחד לקורדינציה של התינוק ומחזקת את השרירים שלו.
כבר מגיל מספר חודשים מחפשים ההורים דרכים לפעילויות לתינוק שלהם ואחת מהן היא השתתפות בחוג שחיית פעוטות. השתתפות ההורים בבריכה יחד עם הילדים מהווה זמן איכות להורים העסוקים במשך כל ימות השבוע.

לפני ההצטרפות לחוג שחיית פעוטות רצוי לבדוק את כל המסמכים הקשורים לרישיון הפעלת הבריכה, רישיון הסמכה של המדריך/ה ומקצועיותו של המדריך.
כל ההורים שנשאלו האם הם מרוצים מהחוג לשחיית פעוטות בו השתתף התינוק שלהם אמרו שהם מרוצים וממליצים לחבריהם לצרף את התינוק שלהם.

ברית מילה


על פי ההלכה היהודית לכל בן ביומו השמיני לחיו נעשית ברית מילה. ביהדות הברית היא מצווה. ישנם גם עמים אחרים המבצעים ברית מילה לבנים.
המוסלמים ביצעו עד לפני כמה עשרות שנים את ברית המילה בהגיע הילד לשנתו ה-13. בתקופה האחרונה החלו מוסלמים רבים לבצע את ברית המילה ביום השמיני לאחר הלידה, כמו בדת היהודית, וזאת כדי למנוע מהילד סבל וכאבים.

בנצרות נהגו למול את הגברים אולם מסורת זו בוטלה. כמו כן שבטים רבים באפריקה מלים את הבנות בהגיען לבגרות וזאת כדי למנוע מהן הנעה בעת קיום יחסי מין. לאחר התערבות של ארגונים שונים בעולם יש מדינות באפריקה שלא מאפשרים לעשות ברית מילה לבנות אבל חלק מהשבטים עדיין דוגלים במסורת זו.
גברים רבים עולים חדשים מברית המועצות לשעבר שעל פי ההלכה שייכת לדת היהודית אבל בגלל איסור על קיום מצוות דת בעת שהקומוניסטים שלטו לא עשו להם ברית מילה.
עם העלייה הגדולה שהגיע לארץ בשנות ה-90 למאה הקודמת החלו גברים רבים לפנות למוהלים ורופאים בבקשה לבצע את ברית המילה כדי להשלים את יהדותם.
ברית מילה לתינוקות נעשית בדרך כלל על ידי מוהל. בשנים האחרונות החלו להזמין לבריתות גם רופאי ילדים בעיקר משום שהאמהות חשו ביטחון גדול יותר מאשר ברית על ידי מוהל.
גברים שעוברים גיור חלק מהתהליך היא ברית המילה. לגברים אלו בדרך כלל עושים את ברית המילה בבית החולים על ידי מוהל או רופא, לפי החלטת הגבר הנמהל.

בתחילת המאה הנוכחית קמו מספר הורים והתאגדו לקבוצה המתנגדת בתוקף לעשות ברית מילה לילדיהם בטענה שזו בחירה של ההורים, אכזריות כלפי התינוק ושיש להשאיר את הבחירה לעשות או לא לעשות ברית מילה בידי הילד כשיגיע לבגרותו.
אנשי הדת בישראל מאוד מתנגדים לקבוצת ההורים שאינם מוכנים לעשות בריתות לבניהם וטוענים שהם חותרים תחת הדת ואין לשנות את ההלכה בכל פעם שקמה קבוצת מתנגדים.

יום רביעי, 2 בינואר 2013

ג'הארה

אחת מהדרכים הפופולאריות לטפל היום בקבוצות אלטרנטיביות היא באמצעות ג'הארה. מדובר על סדנאות במסגרת טיפולים משלימים, שיתרונם הגדול הוא שהם נעשים בתוך מים חמימים. הטיפול נקרא על שם ממציאו, מטפל ברזיאלי (ממוצא ערבי איטלקי), שהתמחה דווקא בתרפיה באמנות.

כשחזר לברזיל מלימודיו החל ללמוד שיאצו ואז פיתח את השיטה על עצמו – שבבסיסה היא שיאצו תחת מים חמימים. השיטה עוסקת בתנועה, בתזוזה, בתרגול תחת מים חמימים – ואינה כואבת. היא אפקטיבית מאד עבור אנשים שסובלים מכאבים.


שיטת ג'הארה – עקרונות השיטה והאני מאמין שלה


שיטת ג'הארה עוסקת בריחוף בתוך המים – קרי המטופל חווה מן "חצי הירדמות" בתוך מים חמימים, שמסייעים לתחושת האלחוש של הכאבים. המים לא חמים, אלא חמימים, כך שהמטופל הופך אדיש אליהם, נטמע בתוכם ולא חושב עליהם כל הזמן. בטיפול משולבים תרגילים, תנועות ותזוזות שמטרתן חיזוק עקבי אך מינורי של השרירים בהם יש כאבים. המטופל מקשיב לגוף, לנשימה, מתאחד עם זרם המים – וזוהי שיטה קונקרטית מאד, ולא אמורפית כמו שעלול להשתמע מהדברים. בשיטה חמישה עקרונות חשובים:
  • מכיוון שהמטופל פסיבי, יש צורך בתמיכה. הן של מדריך והן מבנה התרגילים. ההתרכזות היא בעיקר בשרירים ספציפיים שעליהם המטופל צריך לעבוד (בהפנייה מרופא) וגם על עמוד השדרה.
  • התאמת התרגול והתנועות לצרכי המטופל. זהו אינו סט תרגילים גנרי, אלא התאמה (ובכך כשרונו של המטפל) ספציפית למה שהמטופל צריך. "איפה כואב לך", בעצם. כל אחד וכאביו, קצב נשימתו והסיבות בגללן הגיע.
  • התנועות הן תנועות של הארכה, כדי למתוח את העצמות והשרירים. בכך מתאחד המטופל עם המים, באופן מטאפורי ופיזי • אין מאמץ – מדובר על תרגום נעים, איטי ולא כואב
  • הרפייה – המטופל מתאחד עם המים החמימים ונהיה אחד מהם לשעה קלה

ליווי התפתחותי

חלק גדול מההתפתחות של התינוק – נקבעת בחודשיו הראשונים. התפתחות זו תשפיע על כך מהלך חייו ומהווה יסודות לבניין בגרותו. בין היכולות המדוברות – אפשר למנות את היכולת המוטורית, הכישורים השכליים, ביטחונו העצמי ועוד. חלק גדול מהקשיים שיש לילדים ואחר כך מבוגרים – מבית הספר ועד כישורים שנזקקים אליהם כאדם מבוגר, מוטמעים בגיל הצעיר הזה. בשל כך קיים שירות חשוב מאד שנקרא ליווי התפתחותי.


ליווי התפתחותי מהו


ליווי התפתחותי מאפשר להורים לדעת כי אם התינוק שלהם 'מתעכב' בחלק מהכישורים המתאימים לגילו, ישנו מישהו שמתרגל ומפתח את זה בצורה לכאורה מלאכותית עבור התינוק, כדי להדביק את הפער. מדובר על שירות חשוב מאד, שכן כאמור פערים אלו יכולים להתקבע, להתעצם ולהפוך למגבלה של ממש בגיל מבוגר.

תינוק מתפתח בשלבים שכבר מופוּ מזמן, ובשל כך, קל לעקוב אחרי עיכוב כלשהו ולשים עליו את האצבע. ככל שמאתרים מוקדם יותר את הבעיה כך קל יותר לפתור אותה ומונעים כדור שלג בדמות עיכוב בשלבים הבאים. בדרך כלל שיטת הטיפול היא פלדנקרייז, ועושים שימוש בתרגילים פשוטים וקלים לביצוע, אך שמעוררים מחשבה פיזית וקוגנטיבית אצל התינוק.

השיטה פועלת על המערכות כולן – מוטורית, נפשית, שכלית. התרגילים הם שיתוף פעולה בין התינוק למטפל, והתינוק איננו פסיבי בטיפול כלל. גם אם התינוק נראה בסדר לחלוטין יתכן והוא זקוק לסיוע, כך שגם היה והלכתם לקורס כזה – התינוק שלכם 'לא הבריא', יש לתרגל איתו את הרעיונות, כדי שיוכל לשמור על רמת היכולות הגבוהה שרכש. חשוב לעשות את הטיפול אצל מומחה מקצועי, שלמד את פלדנקרייז וגם מתמחה בעבודה עם תינוקות בתחום זה.

אחריות כבדה על המטפל: הוא צריך לאתר ולטפל נכונה בבעייה המדוייקת ולשם כך הוא צריך להיות בעל ניסיון, רישיון והכשרה. בנוסף, לאחר הטעמת התרגילים – כל אחד יכול לטפל בילד: הורים, גננת, צוות הפעוטון ועוד.

קישור מומלץ:
קורס דולות